Dag 28 – Santiago

I går fik jeg den fulde albergue-pakke. Naturligvis dem som snorkede, en som skulle lege med sin iPad i timevis efter lyset var slukket, og en pige i sengen nedenunder som hostede så hele køjesengen rystede.

Jeg var oppe til vanlig tid, og futtede op forbi katedralen for at finde morgenmad. Det var rart at få rygsækken på igen.

Jeg var lige drejet om hjørnet af katedralen, da jeg mødte Tone på vej op ad trappen. De havde overnattet på Monte de Gozo nogle få kilometer ude, og var lige kommet ind. Vi aftalte at mødes efter messen.

Da jeg havde fået købt lidt yoghurt-morgenmad var de ikke kommet længere end til pladsen foran katedralen, så jeg fulgte dem op til pilgrimskontoret, og fik en kop the på caféen foran.

Jeg gik op til hotellet, men værelset var først klar kl. 12. Men jeg kunne efterlade min rygsæk. Så gik jeg bare lidt rundt i byen en times tid, og så til katedralen ved 11-tiden. Jeg fik en fin plads ved siden af alteret. De havde svinget med butafumieren i går da jeg ikke var til messe, så jeg håbede at de ville gøre det igen i dag.

Der var kommet så mange pilgrimme ind i går, at de ikke læste alle nationaliteterne op. Der var en nonne som sang virkeligt smukt. Og så svingede de butafumieren til sidst! Det var virkeligt stort, og jeg blev helt rørt.

Efter messen kunne jeg ikke lige finde Tone, og det regnede. Hun havde fået mit telefonnummer, så jeg smuttede på hotellet. Og fik det lækreste varme lange brusebad, inkl. rigtigt håndklæde.

Jeg boede på Hotel Real. Et fint hotel til €40. Jeg fortrød dog lidt, at jeg ikke havde checket ind på Paradoret, for det kostede kun €150 🙂

Eftermiddagen blev brugt på at vandre lidt mere rundt i byen, og så hjem på hotellet til en eftermiddagslur. Bagefter ud og finde noget aftensmad. Min mave kunne næsten ikke rumme en 3-retters menu. Da jeg var igang med desserten skrev Tone og inviterede på aftensmad på deres hostal.

De boede på Roots & Boots. Rigtigt lækkert, og meget hyggeligere end mit Mundo Albergue dagen før. Og billigere, og lige så tæt på katedralen. Jeg tog et par flasker rødvin med, og vi havde en superhyggelig aften i deres køkken.

Det var en rigtig fin afslutning på min camino 🙂 De andre ville videre til Finnisterre i morgen efter messen.

2012-06-15 08.35.54

2012-06-15 08.36.05

2012-06-15 11.35.46

2012-06-15 12.52.27

Pilgrimsmesse.

Mit værelse på Hotel Real.

Kage fra byens bedste bager.

"Tvillingerne" efter 800 km.
“Tvillingerne” efter 800 km.

Aftensmad på Roots & Boots.